4 kommentarer på “Slopa skatten på nyttiga varor istället för att höja skatten på onyttiga varor

  1. Du säger att vi bör ta bort skatten för nyttigmat samtidigt ställer du frågan, vad är onyttigmat?
    Att höja priserna på onyttig eller ”onyttig” mat kan ge goda resultat på olika sätt (liksom dåliga). Ett ex är att precis som på siggaretter, det känns mer plågsamt för plånboken. När det inträffar så kan man börja tänka ekonomisk och försöka minska kostnaderna på något dåligt för hälsan.

    Jag gillar starkt din blogg men för tillfället håller jag inte med dig. 🙂

  2. @ ekjesper:

    ”Att höja priserna på onyttig eller ”onyttig” mat kan ge goda resultat på olika sätt (liksom dåliga). Ett ex är att precis som på siggaretter, det känns mer plågsamt för plånboken. När det inträffar så kan man börja tänka ekonomisk och försöka minska kostnaderna på något dåligt för hälsan.”

    Var finns bevisen för att ökade kostnader skulle minska konsumtionen av onyttiga produkter? Jag tror inte på det för ett ögonblick. Jag tror att folk kommer att fortsätta konsumera onyttiga produkter i oförändrad utsträckning och att det bara kommer att resultera i att de blir tvungna att betala mer för dem.

    Naturligtvis kan man höja priset på ett paket cigaretter till t.ex. 10 000 kr så att ingen har råd att röka längre, men då har man tagit bort vår valfrihet, och jag anser att vi människor har rätt att välja även onyttiga produkter som cigaretter om vi vill göra det.

    Slutligen så är tanken bakom förslag om straffskatter, att om pris-diskrepansen mellan nyttiga och onyttiga produkter ökar, så kommer det att resultera i att folk väljer det nyttigare alternativet. Och då menar jag att om man tror på den teorin, så kan man hellre skapa den pris-diskrepansen genom att slopa skatten istället för att höja den.

Lämna en kommentar