3 comments on “Tunnelseende och flummiga argument

  1. Letar man efter det mest abstraka ämnet i existens som kräver stora utantillkunskaper, färdigheter och mycket arbete så är logik och speciellt matematisk logik underbart. Letar man efter något som ”inte är svårt” och relevant för ”folk som inte behöver kunna mer än högstadiematte” så kan man antagligen inte komma med ett mer korkat förslag. Det finns en anledning varför några av världens mest kända logiker också är några av världens mest kända matematiker.

  2. Vi skall ha höga krav i skolan. Helt rätt. Det kan uppstå problem i och med att väldigt många skolor (speciellt gymnasieskolor) ”lättar” på kraven för att se bättre ut med högt betygssnitt – för att i förlängningen få fler elever = högre vinst.

    Att förminska ett ämne för att det ”inte behövs” verkar inte vara så lyckat. Det handlar om att få en kompetens för att kunna fungera i (och förhoppningsvis tillföra någonting till) samhället. Då behövs både bredd och djup. Matte och svenska är grunden, det andra bygger på. Det gör dem inte mindre viktiga men matte och svenska är det som behövs för att kunna förstå andra skolämnen och få den (som jag förstår det) riktade specialkunskap som Andreas Magnusson verkar vara det enda viktiga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s