7 comments on “Därför är partisympatiundersökningarna sannolikt manipulerade

  1. Som jag har misstänkt. Hörde länge till en Sifogrupp och blev tillfrågad i olika frågor. När jag såg svaren blev jag ofta förvånad. De kunde ställa två-tre frågor men redovisade bara en. Vid val frågade de till ex om vilket parti man skulle rösta på eller om man skulle tänka sig stödrösta eller vilket parti man absolut inte skulle rösta på. Men redovisade bara ett svar. Gick ur då.

  2. Men är det ändå inte lite knepigt att jämföra Fi:s och FP:s respektive ökningar på kort tid i procent (2750% vs. 200%)…? Sätter en slant på att FP:s ökning var betydligt större mätt i absoluta antal röster.

    Exempel: jag ökar min lön med 10% från 100 till 110 kr i timmen, medan högavlönade grannen ökar med 5% från 1000 till 1050 kr. Vems ökning är egentligen störst?

  3. @ Stefan:

    ”Men är det ändå inte lite knepigt att jämföra Fi:s och FP:s respektive ökningar på kort tid i procent (2750% vs. 200%)…? Sätter en slant på att FP:s ökning var betydligt större mätt i absoluta antal röster.”

    Nej, man måste jämföra i procent. Gör man som du föreslår så blir resultatet intetsägande och meningslöst.

    Förklaring: Säg att ett politiskt parti får 10.000 nya väljare, är det mycket eller litet? Svaret varierar naturligtvis beroende på hur stort partiet är initialt. Ett parti med 10.000 väljare som får ytterligare 10.000 väljare ökar med 100 procent, vilket får anses vara en fantastisk uppgång, men ett parti med 1.000.000 väljare som ökar med 10.000, får bara en uppgång med 1 procent, vilket inte är särskilt märkvärdigt.

    I båda fallen ökar alltså partiernas väljare med samma antal, men ökningarna sätts endast i ett meningsfullt och jämförbart sammanhang om man betraktar dem i procent.

  4. Pingback: Mediernas lögnaktighet – en viktig fråga för dig att fundera över | Galne Gunnars Blogg | Sveriges Bästa Blogg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s